Wat zijn de kosten van een verzuimverzekering voor jou als werkgever?

Als werkgever wil je voorbereid zijn op de kosten van ziekteverzuim. In dat geval is het verstandig om een verzuimverzekering af te sluiten. Hiermee beperk je de (financiële) risico’s van verzuim.

Dit artikel gaat in op de kosten van een verzuimverzekering voor jou als  werkgever. Een verzuimverzekering beschermt jou bijvoorbeeld bij de loondoorbetaling van een zieke medewerker. Maar de verzekering regelt ook extra ondersteuning bij re-integratie. Klinkt goed, laten we daarom kijken naar de kosten van een verzuimverzekering.

Hoe worden de kosten van een verzuimverzekering berekend?

De kosten van een verzuimverzekering (premie) hangen van verschillende dingen af. Bij het berekenen van de premie kijkt een verzekeraar onder andere naar:

  • De totale loonkosten van je bedrijf (loonsom) – dit is de basis voor de berekening van jouw premie;
  • Het aantal medewerkers binnen je bedrijf – hoe meer medewerkers je hebt, hoe meer kans dat iemand ziek wordt. Dit heeft invloed op je premie;
  • Het eigen risico – bij veel verzekeraars kun je zelf kiezen hoeveel risico je wilt dragen. Hoe hoger je eigen risico, hoe lager de premie. Bijvoorbeeld als je bereid bent om het loon van je zieke medewerker lang zelf door te betalen;
  • Het soort bedrijf – in sommige bedrijven is het risico op ziekteverzuim hoger. Dit is vooral zo in de bouw en in de zorg. Dan kan je premie iets hoger zijn;
  • Dekking – de dekking bepaalt de hoogte van de uitkering voor loondoorbetaling tijdens ziekte. Je kunt kiezen uit verschillende dekkingspercentages;
  • Extra mogelijkheden – sommige verzekeraars bieden interessante extra’s, zoals uitgebreide begeleiding van je zieke medewerkers. Deze extra’s hebben ook invloed op de premie van je verzuimverzekering.

Wat levert een verzuimverzekering op?

Natuurlijk kost een verzuimverzekering geld, maar de kosten van ziekteverzuim kunnen nog veel hoger zijn. Een verzuimverzekering dekt de financiële risico’s van verzuim. Denk hierbij aan het (deels) vergoeden van de loonkosten als een medewerker ziek wordt. Je bent verplicht om minimaal 70% van het loon door te betalen, voor een periode van maximaal 2 jaar. Is je medewerker langdurig ziek, dan kunnen deze kosten dus flink oplopen. En je hebt nog meer kosten, bijvoorbeeld voor het vervangen van de zieke medewerker. Een zieke medewerker kost je als werkgever gemiddeld  € 405,- per dag (MKB Servicedesk 2023). Met een verzuimverzekering verklein je al deze risico’s en hou je je bedrijf financieel gezien in rustig vaarwater. Dit alles maakt een verzuimverzekering de kosten waard.

Meer weten over kosten verzuimverzekering

Wil je precies weten wat de kosten van een verzuimverzekering voor jou als werkgever zijn? Vraag dan een offerte aan die past bij jouw situatie en behoeften. Zo krijg je inzicht in je mogelijkheden en kun je kiezen voor de juiste bescherming voor jouw onderneming.